Możliwości, jakie oferują gry komputerowe i różnego typu przestrzenie cyfrowe, pozwalają reprezentantom rozmaitych środowisk oraz dyscyplin odkrywać, pogłębiać i poszerzać swoją praktykę artystyczną.
Podczas spotkania „Game over? Interdyscyplinarne podejścia do sztuki interaktywnej i gier” swoje prace zaprezentują artyści, poruszający się w dziedzinach kreatywnego kodowania, gier, performance i sztuki interaktywnej. Prace niektórych z nich prezentujemy na wystawie GAME OVER. Będzie to szansa na rozmowę o wszystkich istotnych aspektach – od inscenizacji i interwencji w grach, aż po kreatywne kodowanie i równie kreatywne funkcje gier: eksperymentalną, komentującą, krytyczną, osobistą czy poetycką.
Prowadzi: Zuraida Buter | NL
Kofi Oduro (aka IllestPreacha) | CA
Total Refusal | AT
Łukasz Szalankiewicz | PL
Joseph De Lappe | US
Kofi Oduro aka IllestPreacha | CA
Działania IllestPreacha umieszczają obserwacje otaczającego nas świata w dziełach sztuki po to, by odbiorcy mogli się w nich odnaleźć lub postawić w ich kontrapunkcie. Poprzez środki audiowizualne oraz kreatywne kodowanie z elementami poezji i narracji, Kofi Oduro pisze różne scenariusze na temat ludzkiej wydajności i człowieczego umysłu. Artysta uważa, że, dzięki technologii, zakres postępu twórczych przedsięwzięć człowieka jest nieskończony. IllestPreacha wyznaje zasadę, że poezja to kod, a kod to poezja.
Total Refusal | AT
Total Refusal to otwarty kolektyw, który artystycznie zawłaszcza oraz poddaje krytyce współczesne gry wideo. Większość narracji mainstreamowych gier wykorzystuje wciąż te same, nieskończone pętle reakcyjnych tropów, co oznacza, że gatunek ten w dużej mierze nie jest w stanie zakwestionować wartości wyznawanych przez graczy i afirmuje hegemoniczne koncepcje moralne. Uznając, że gry cyfrowe nie wykorzystują swojego kulturowego potencjału, artyści starają się zawłaszczyć ich przestrzenie, by nadać im nowe znaczenie. Poruszając się w obrębie gier, ale odrzucając zaprogramowaną rozgrywkę, twórcy wykorzystują zastane zasoby, by przeprowadzić nowe działania, stworzyć alternatywne narracje i znaleźć „publiczne” przestrzenie o krytycznym potencjale.
Total Refusal to m.in. Robin Klengel, Leonhard Müllner oraz Michael Stumpf.
Robin Klengel to artysta, ilustrator i antropolog kultury. Od 2017 jest wiceprezesem Forum Stadtpark – interdyscyplinarnej przestrzeni dla sztuki i kultury.
Leonhard Müllner jest artystą wizualnym i badaczem mediów. Studiował sztukę wizualną oraz sztukę mediów. Obecnie pisze doktorat z kulturoznawstwa.
Michael Stumpf studiuje media, sztukę i teorię kultury na Uniwersytecie Sztuki i Wzornictwa Przemysłowego w Linzu. Wcześniej studiował filozofię na Uniwersytecie Wiedeńskim. Pracuje jako filozof, projektant i artysta.
Łukasz Szalankiewicz | PL
Łukasz Szalankiewicz to artysta, w swojej pracy skupiający się w równej mierze na sferach muzycznej i wizualnej. Jego działalność oscyluje również wokół instalacji interaktywnych. Zajmuje się także historią gier komputerowych, archeologią mediów oraz demosceną. Jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej oraz Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej.
Przez osiem lat Szalankiewicz był kuratorem In Progress, cyklu audiowizualnego w gdańskim Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia. Pracował też jako kurator projektów specjalnych, ze szczególnym naciskiem na promocję gier komputerowych oraz mediów interaktywnych w Instytucie Kultury Polskiej w Nowym Jorku. To twórca modułu kultury cyfrowej na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, współtwórca wydawnictwa i platformy Audiotong oraz uczestnik wielu międzynarodowych projektów. Artysta zajmuje się również zagadnieniami audio w mediach interaktywnych w poznańskim Collegium Da Vinci na Wydziale Informatyki i Komunikacji Wizualnej.
Joseph De Lappe | US
Od 2017 Joseph deLappe jest profesorem gier i mediów taktycznych na Uniwersytecie Abertay w Dundee w Szkocji. Wcześniej, przez 23 lata, deLappe był kierownikiem programu Digital Media na Uniwersytecie Nevada w Reno. Artysta pochodzi z San Francisco i od 1983 pracuje z elektroniką oraz nowymi mediami. Jego dzieła, związane z grami online, rzeźbami i instalacjami elektromechanicznymi, pokazywane były na wystawach zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Europie, w Australii, Chinach, Meksyku, Peru i Kanadzie. W 2006 deLappe rozpoczął projekt dead-in-iraq, polegający na wpisywaniu do amerykańskiej strzelanki, z perspektywy pierwszej osoby, kolejno nazwisk wszystkich ofiar amerykańskich wojskowych z wojny w Iraku. Killbox, interaktywna gra komputerowa o wojnie dronów, stworzona przez deLappego wspólnie ze szkockim Biome Collective, została nominowana do nagrody BAFTA (Brytyjskiej Akademii Sztuki Filmowej i Telewizyjnej) Scotland w kategorii „Najlepsza gra komputerowa”.
Joseph deLappe prowadził wykłady na temat swojej twórczości na całym świecie, w tym chociażby w Museum of Modern Art w Nowym Jorku. Jego prace pojawiły się w „New York Times”, „The Australian Morning Herald”, „Artweek”, „Art in America” oraz wydanej w 2010 w wydawnictwie Routledge książce Joystick Soldiers The Politics of Play in Military Video Games. DeLappe jest autorem dwóch książkowych rozdziałów. Jeden z nich to „Kompleks Gandhiego: Mahatma w drugim życiu”. W 2017 Joseph DeLappe otrzymał prestiżowe stypendium Guggenheima.